Novinky

Hrát si a učit se

Veškeré učení se nám doma osvědčilo nejvíce za pohybu. Nejraději mají naše děti honičky. Tak jde o to, jak učení zakomponovat do běhu 🙂
Napíšu několik tipů,které u nás dobře fungují. A rodič si také zasportuje.

  1. Na dvou místech na zahradě dám obvykle 10 kartiček. Na jednom stanovišti jsou kartičky se zadáním a na druhém s výsledkem či řešením. Hrajeme následovně. Dítě si vybere nějakou kartičku se zadáním a přečte Pak přebíhá na stanoviště s výsledky (u nás cca 15 m daleko – nejsem sebevrah 🙂 ) Ideálně už v průběhu přemítá o řešení. V průběhu přeběhu se ho snažím chytit. Když ho lapím, vrací se zpátky k zadáním a vybírá jiný úkol. Když mi uteče a doběhne k domečku (stanoviště s výsledky), může najít správné řešení. Máme různé verze provedení. Buď přenáší kartičky se zadáním a přidávají k řešení. Nebo si úkol pamatují a v „domečku“ ho zapíší. Aplikovali jsme tuto naši univerzální hru na většinu témat. Je potřeba jenom vymyslet jakékoliv párování.
    • příklady s výsledky (násobilka, sčítání, odčítání). Hráli jsme takto i se zvířátky dědy Lesoně z Hejného matematiky, kdy děti porovnávali jejich sílu.
    • krátké slovní úlohy typu: Lízátko stojí 5,- Kolik si jich koupíš za 30,-?
    • slovíčka cizího jazyka (obrázek + text)
    • části lidského těla – Na skálu jsem dala obrázek kostry s popisky. Na druhém konci zahrady jsem dala tentýž obrázek bez popisků. Cílem bylo vše přepsat na nevyplněný list. Pro „každý běh“ vždy bylo jedno nové slovo.
    • stejně jako části těla lze vyplňovat do slepých map – kraje, města, řeky, pohoří. Slepé mapy k tisku jsou na zemepisny-web.webnode.cz
    • vyjmenovaná slova – připravenou aktivitu na běhání u vyjmenovaných slov máte u mne na Zodpvědné výuce.
  2. Nedávno jsme se ocitli v hájku s několika druhy různých stromů. Nejdřív jsme si je všechny pořádně prohlédli:kmeny, kůru, listy, plody. Našli jsme je v obrazovém klíči. Přečetli si zajímavosti. A pak opět hráli na babu. Já vždy zvolala, jaký strom je domeček a začala honit. Kdo se dotkl správného stromu, byl v bezpečí. Naučili jsme se jistojistě poznávat: akát, lípu, borovici, břízu a javor.
  3. A když sedíme u stolu vytáhneme společenské hry typu bingo, pexeso dobble, domino, na které je „navlečené“ nějaké výukové téma.

Tady máte nějaké odkazy na další hry:

NÁSOBILKA:dobble, dekodér
http://zodpovednavyuka.cz/produkt/pary-nasobsilka
http://zodpovednavyuka.cz/produkt/dekoder-nasobilka/

VYJMENOVANÁ SLOVA:dobble, domino
http://zodpovednavyuka.cz/produkt/pary-vyjmenovana-slova-mix/
http://zodpovednavyuka.cz/produkt/domino-vyjmenovana-slova/