Novinky

Jak se učit s PoKéMoNy 

Stačilo jedno setkání s našimi příbuznými, které znamenalo počátek něčeho dětsky významného. Syn uviděl u bratranců kartičky Pokémonů. Teď je tomu rok. Co se dělo od té chvíle, není třeba  matkám podobně lapených dětí vysvětlovat.

Výsledek je, že po roce má syn několik alb se stovkami kartiček. Mění s kamarády, swapuje v okolí, kupuje na bazaru. Zajímavé pro mě je sledovat, jak toho nikdy není dost. Že je prostě pořád potřeba doplňovat a přerovnávat. Někdy si nechávám vysvětlit důvod, proč si vyměnil zrovna tuhle kartu? “Líbí se mi, jak tady ten čármandr stojí, je takovej bojovnej.” Nebo se pídím po smyslu další a další koupě. “Ale mami, tohle jsou džíeksky. To je úplně něco jinýho. Těch mám jen pár.” Ale pak mi dojde, že to bude asi něco podobného, jako když má můj muž v dílně 30 šroubováků, 20 pravítek a “tisíce” nějakých šroubků a vrutů. Nebo jak já mám plnou skříň deskových her, a když přijde balík s dalšími krabičkami, tak můj muž s úsměvem řekne jen: “To víš, že to potřebujeme.” Každý potřebuje něco jiného ☺

I já si chtěla v Pokémonech najít něco svého. Ráda infiltruji nějaké ty pokyny ze školního vzdělávacího programu do dětských zájmů. A rozhodla jsem se podělit i s vámi.

ČESKÝ JAZYK

  1. Přiřazování písmen ke kartičkám. Nejdříve jsme se pokusili najít kartičky se všemi písmeny abecedy. Až na jedno písmeno se nám to podařilo. Kdybyste přišli na to, co tam doplnit, určitě mi dejte vědět. A když už jsme měli to pořadí, tak přikládám pár nápadů.

  1. Kimovka. Dejte každé písmeno na příslušnou kartičku.  Schovejte pod šátek a některá písmena přeházejte na jiné kartičky. Cílem je objevit, kde to “nesedí”, a vrátit do původního stavu.
  2. Pořadí v abecedě. Přeházené karty nechte děti naskládat vedle sebe v abecedním pořadí.

MATEMATIKA

  1. Řazení podle velikosti hodnoty.Aniž bych to tušila, syn si takhle některé karty do alba rovnou třídí – od nejmenšího do největšího.

  1. Větší bere. Hrát lze jen porovnáváním čísel z jedné karty podle známých pravidel. Karty se rozdají mezi hráče. Jsou rubem nahoru. V jednu chvíli všichni hráči otočí svrchní kartu. Kdo má nejvyšší číslo, vyhrává. Děti potřebují trénovat sčítání a odčítání do stovky. Tak jsme zvolili hru tak, že bereme dvě karty a porovnáváme své součty. Šlo by tak I odčítat.

  1. Příklady. Zjistila jsem, že na písemné sčítání a odčítání jsou Pokémoni ideální. Tak mám pro ně v tomto ohledu také slabost.

OSTATNÍ

  1. Třídění. Třídit Pokémony jde podle mnoha kritérií. My třídili podle jejich mocí. Ale další možnosti, co mě napadá, je:
  • podle jejich životů (například větší než 50 vpravo, menší vlevo)
  • podle jejich vývoje (nevyvinutý, první a druhé stadium)

  1. Pexeso. Když nemáte dvojice (my samosebou máme ☺ ), můžete párovat třeba různé karty se stejným Pokémonem nebo jejich vývoje nebo Pokémony začínající na stejné písmeno.

  1. Tvoření. Vyráběli jsme své vlastní pokekarty s vlastními útoky. Musím přiznat, že tato akce měla největší úspěch.

A to by bylo, abych se nepustila do něčeho i pro Zodpovědnou výuku. Obchodně zapálené děti s vidinou provize se zapojily také a vznikla hra na orientaci v síti. Nabídněte ji také svým Pokéšílencům. http://zodpovednavyuka.cz/produkt/pokemoni/